Yogaformer

Yogatyper

Hatha yoga

I Hatha arbejdes der med de klassiske yogastillinger (asanas) og åndedrætsøvelser (pranayama). Tempoet er roligt og der er en vekslen mellem stående, siddende og liggende stillinger. Hatha er en blanding af det aktive og passive, yin og yang, lys og mørke.

Ha betyder sol,  tha betyder måne.

 Der afsluttes med afspænding (savasana).  Øget kropsbevidsthed, smidighed og styrke er den effekt Hatha kan give, derudover har øvelserne gavnlig indflydelse på immunforsvaret, hjerte og blodtryk, det endokrine system- hormon produktion, samt beroligelses af nervesystemet

Flow Yoga

Yoga flow er små sammensatte dynamiske sekvenser (flow) af de klassiske yogastillinger (asanas). Solhilsner og vinyasa flow er en del af flowene i disse timer. Timerne er udpræget Yang i modsætning til Yin yogaen.


Yoga flow løsner op for spændinger og blokeringer i kroppen, udvikler bedre koncentration, kropsbevidstheden øges og smidighed, koordinationsevne og balancen forbedres. Øvelserne koordineres med vejrtrækningen (pranayama). Timerne vil også indeholde elementer fra Hatha med siddende og liggende stillinger samt afsluttes med afspænding (savasana)

Yin Yoga

I Yin Yoga arbejdes med dybe lange stræk, som har til hensigt at afspænde og arbejde med det dybtliggende bindevæv. Når bindevævet stimuleres over længere tid, påvirkes medianerne og der skabes et friere flow i kroppen. smidiggør bindevæv og øger strømmen af energi til vitale organer. 


Mentalt lærer yin sindet at give slip og bare "være" i stillingerne, hver stilling holdes i flere minutter. Den stille og meditative form påvirker det parasympatiske nervesystem: sænker blodtrykket, støtter kroppen i hvile ,bringer ro i sindet og giver mulighed for genopbyggende processer og selvheling.

SlowFlow Yoga

Slowflow Yoga bygger på Flow Yoga, men i langsommere flow sekvenser, stadig bygget op omkring solhilser og andre grundstillinger i yogaen. Hvis du er villig til at hengive dig til stillingerne med fuld opmærksomhed og nærvær, vil du bogstavligt talt ændre din fysiske orientering, din kropsholdning og dermed også dit indre perspektiv.

Alle kan være med på dette hold, hvor vi udviser den fornødne blidhed og respekt for kroppen. 

Blid Hatha Yoga

Den klassiske Hatha yogaform med stillinger som holdes lidt længere. En god time til nybegyndere, eller hvis man er udfordret pga skader / slid i kroppen.

Vi lægger dog vægt på at der også arbejdes med styrken, stabiliteten og flexibiliteten som i den almindelige Hatha time.

Alle kan være med på dette hold, hvor vi udviser den fornødne blidhed og respekt for kroppen. 

Bemærk: Timerne kan hedde det samme, men være vidt forskellige, da vi som undervisere har hver vores egen stil.

Bemærk: Timerne kan hedde det samme, men være vidt forskellige, da vi som undervisere har hver vores egen stil.